Halaman

http://firdausjutawan.blogspot.com

SERTAI SAYA DALAM PROGRAM JUTAWAN INTERNET SEKARANG!

PELAJARI TEKNIK TEKNIK RAHSIA MENJANA PENDAPATAN ANDA MELALUI FACEBOOK


Rahsia TERBESAR DUIT Infinity Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia saya akan mendedah Rahsia TERBESAR bagai mana anda boleh menjana Pasif income dengan MODAL RM100 (ye seratus SAHAJA)


06 April, 2010

STATUS PROGRAM,STATUS HALAL DAN STATUS COMPANY

Yang Penting Kami Bukan semua dibawah:

X Ini Bukan Money Game                                                                                  
X Ini Bukan Skim Pelabaruan
X Ini Bukan Satu Perniagaan
X Ini Bukan Sistem Piramid
X Ini Bukan Skim Cepat Kaya
X Ini Bukan Multi Level Marketing

Kami adalah Affiliate E -Commerce

Kitaran hidup kita semakin hari kian mencabar. Tanggung jawab membangun ekonomi diri dan keluarga bukan semudah melakar angka pendapatan di atas kertas. Kadang-kala jika tersilap percaturan, “Nak dapat secupak, tapi rugi segantang”. Hendak sebut pasal rugi, boleh dikatakan semua orang ada hutang. Tak kiralah yang banyak atau sedikit. Jika dapat bayar cepat tak apalah, tapi kebanyakannya boleh sampai dibawa mati.

Isunya; kita semua mengimpikan pendapatan yang hebat, tiada hutang dan juga kehidupan yang selesa. Mahu membuat kebajikan kepada masyarakat kerana harta kekayaan bukan akan dibawa ke liang lahat. Tapi bagaimana ya??

Jangan kita lupa selain kita menjana ekonomi melalui program LOGIN FACEBOOK TERIMA RM100 untuk meningkatkan kewangan diri dan keluarga. Pihak SYARIKAT cuba mengimbangi keperluan masyarakat yang banyak berhutang, memasarkan produk bumiputera, mengurangkan kebergantungan pinjaman-pinjaman dari pihak tertentu dan seterusnya berjaya menjadikan masyarakat berdikari melalui wujudnya komuniti yang saling menyumbang dan bantu membantu ini. Tentu setidak-tidaknya kita boleh mengelakkan unsur riba dan penindasan dari banyak pihak.

Fikirkanlah sejenak…buangkanlah perasaan syak wasangka antara kita. Biarpun pihak syarikat penganjur masih dapat sedikit untung melalui khidmat pengurusan WEBSITE yang disediakan, ianya berpatutan kerana syarikat ini bukan badan kewangan atau pengurus dana. Tapi hanyalah pengurus perkhidmatan dari program yang diilhamkan semata-mata untuk kita sama-sama berjaya. Sekaligus boleh meningkatkan daya persaingan dalam kewangan dengan bangsa-bangsa yang lain. Jangan lupa! Pendapatan golongan bumiputera ketika ini amat meruncing kerana berada ditempat KETIGA dari bangsa cina dan india (mungkin juga tempat KEEMPAT selepas bangsa lain-lain tidak lama lagi). Begitu juga dalam bidang yang lain, terlalu banyak kita ketinggalan. Faktanya; orang-orang kita hanya kuat berpolitik sahaja. Takutlah nanti; “Menang sorak, kampong tergadai”.

Seorang pembaca ke halaman blog saya menerusi carian “MLM adalah haram?” di carian Google.

Secara peribadi saya tidak menelusi hal ini ketika saya mendaftar sebagai pengedar produk dalam program ini iaitu program reseller bukan MLM

Pada hemat saya : -
a) Program ini mempunyai produk yang saya gunakan untuk menambah ilmu saya tentang kemahiran komputer.

;b) Saya sangat puas hati dengan munafaat yang saya perolehi dari program ini

,c) Saya tidak mendapatkan wang dengan merekrut pengedar baru tetapi harus mengenalkan program saya dan tentang produk2 yang disediakan.

,d) Program ini merupakan produk pendidikan dan tidak memiliki apapun elemen haram terkait dengannya.

Meski demikian, ini merupakan masalah penting, lalu saya melakukan penelitian sendiri. Saya menjumpai satu-satunya artikel terkait dengan topik ini yang ditulis oleh Ustaz Zaharuddin. Ustaz Zaharudin adalah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa, Malaysia dan telah mempunyai penampilan cukup mengesankan dalam bidang perdagangan, akademik dan penyelidikan.

Dalam artikel ini, Ustaz Zaharudin telah melakukan analisis kritis berkenaan MLM dan memberikan pandangan beliau tentang pada hal-hal yang membuat bisnis MLM tidak memenuhi persyaratan syariah. Artikel ini dengan jelas sangat menarik dan telah mengundang perdebatan sebanyak 181 komentar diruang di blognya.

Ustaz Zaharuddin menyimpulkan 9 ciri-ciri dalam pandangannya, akan memenuhi persyaratan minimum Syariah. Satu ciri yang dinyatakan seperti berulang, maka saya senaraikan 8 ciri-ciri tersebut.

1) Produk yang harus dibeli dengan tujuan untuk menggunakan produk, bukan hanya sebagai helah untuk        memenuhi aturan Syariah.
2) Bukan dari produk emas atau perak.
3) Harus ada struktur komisen kewangan yang jelas dan mudah dipahami.
4) Komisen yang harus didasarkan pada nilai produk yang dijual, bukan pada jumlah rekrut yang dilakukan.
5) Tidak harus ada sasaran penjualan untuk memperolehi komisen.
6) Setiap upline harus berusaha mempromosikan aktiviti penjualan downline. Dengan itu tidak ada                  pendapatan tanpa “usaha”.
7) Skim perniagaan piramid adalah jelas haram.
8) Perencanaan bersama struktur pemasaran antara upline dan downline.

Program ini memenuhi persyaratan, kecuali mungkin ada keraguan dilemparkan pada beberapa seperti perkara (6) dan (8).
Perkara (6) – Tidak ada pendapatan tanpa usaha Janji penghasilan pendapatan pasif (pendapatan usaha dengan satu kali saja) adalah salah satu kelebihan MLM. Jika downline kita tumbuh seperti yang kita inginkan, mungkin ada waktu dimana kita mungkin tidak mengenali dan mengetahui siapa orang-orang di “upline“.

Saya melihat bahwa upline telah dibawa ke dalam jaringan oleh orang-orang yang kita ketahui dan kenali. Ia adalah cara kita bekerja, kami menganjurkan, menaja dan membimbing downline yang mengwujudkan downline baru kemudiannya. Mengatakan bahwa downline terbawah tiada kaitan dengan upline mungkin tidak benar.

Bandingkan aspek MLM ini dengan jenis pendapatan pasif. Katakanlah, dengan karya seorang penulis. Dia pernah menulis buku, ia akan diterbitkan dan mendapat royalti dari penjualan kepada orang-orang yang tidak ia pernah berhubung dan mengenali sama sekali.

Pada kenyataannya, saya berani mengatakan ramai orang gagal dalam MLM adalah kerana mereka tidak berusaha !

Perkara (8) – Perencanaan bersama struktur pemasaran antara upline dan downline.Kita semua tahu bahwa ini adalah tidak mungkin. Dalam banyak urusniaga, (bahkan perjanjian pinjaman perbankan Islam) adalah sering terjadi urusniaga “setuju atau tidak setuju”. Kesempatan untuk membeli produk dan untuk mendaftar sebagai pengedar datang dengan syarat-syarat tertentu. Kepada kami ini untuk menjelaskan perincian untuk kita sebelum bersetuju untuk menyertainya.
Tentu saja, ada orang hanya menyatakan beberapa serta menyembunyikan perincian dan langsung mendaftar seseorang. Kemudian downline menyadari bahawa ia telah mendaftar untuk sesuatu yang dia tidak inginkan. Hal ini terjadi banyak dalam kehidupan. Membeli kereta, membeli buku, memilih kontraktor, menandatangani perjanjian dll.
Hati nurani kita harus membimbing kita dalam masalah ini. Kita dapat melihat pada cermin dan mengatakan bahawa kita telah menggabungkan semua fakta-fakta yang, sehingga pembeli dapat membuat sebuah keputusan berdasarkan maklumat yang diperolehinya. Jika kita lakukan, maka urusniaga telah dilakukan dalam semangat musyarakah.

Kesimpulan Saya bukan seorang ahli dalam ekonomi Islam. Namun ketika mahu menulis artikel ini mengingatkan saya tentang sebuah Sunnah Nabi (saw) yang saya pernah baca.

Saya tidak ingat keseluruhannya, tetapi prinsip-prinsip adalah sebagaimana tercantum di bawah ini.

Nabi Muhamad (saw) telah bercakap dengan seseorang yang telah diutuskan ke luar memerintah di tempat yang jauh.
]
“Bagaimana Anda membuat keputusan?”“Saya akan menggunakan Al-Quran sebagai sumber petunjuk”.“Dan jika tidak ada didalam Al-Quran?”“Kemudian saya akan menggunakan Sunnah sebagai sumber petunjuk”“Dan jika tidak ada dalam Sunnah?”“Kemudian saya akan menggunakan hati nurani saya dan saya membuat keputusan dengan pemikiran dikurniakan ole Allah swt”

Ini adalah sebuah jawapan yang menggembirakan Nabi (saw).
Ini adalah sepertimana yang saya alami sekarang. Saya merasa yakin bahwa Program ini memenuhi persyaratan Syariah dan rezeki yang dicari dan mendapatkan dari usaha ini adalah halal kepada saya, Insya’Allah.

Sementara itu, saya menyambut orang-orang yang tertarik untuk bergabung dalam perniagaan ini. Ada banyak peluang usaha yang menarik di Malaysia. Ada banyak cara untuk memperoleh penghasilan dengan separuh waktu, sehingga pendapatan ini melebihi pendapatan sepenuh waktu anda! Maka anda dapat membangun menghasilkan sumber pendapatan pasif.

Wallah hu a'alam.....

Artikel ini di sumbang oleh Shah Indra bin Giman

No comments:

Post a Comment